Stress


- Vad är Stress?

Stress är en urgammal reaktion som har hjälpt människan attöverleva farliga och krävande situationer.

Stress syftas ofta på den negativa och skadliga stressen, men stress behöver inte vara dålig. Stress kan göra oss alerta och skärpta. Kroppen utsöndrar adrenalin som ökar prestationsförmågan.

Hjärnan skickar signalare till kroppen att det är en farlig situation och kroppen reagerar med att göra en kraftansamling för att motså det ökade kraven, Stress är enkelt sagt, kroppens förberedelse på kamp eller flykt.

Det som framkallar psykiska (och fysiska) stressreaktioner kallas för stressorer. De stressorer som triggar oss är individuellt, men vissa händelser (stressorer) återkommer i många undersökningar. När flera stressorer sker samtidigt ökar risken för att inte orka och få att få allvarliga stressymtom.


Tips och råd för att minska stress:


  • Rutiner och kontroll - De flesta människor mår bra av rutiner. Att till exempel ha en fast tid för göra läxor varje dag kan minska känslan av stress. Regelbundna sovvanor är ett bra sätt att minska stress.
  • Minska kraven - Många ställer allt för höga krav på sig själv. Att sätta upp realistiska och rimliga mål är viktigt. När andra ställer krav på dig som du mår dåligt av måste du lära dig att säga nej.
  • Nedvarvning - I ditt liv bör nedvarvning finnas som en god vana. Under perioder då du har mycket att göra är det särklit viktigt. Att inte jobba eller plugga precis innan du ska sova är exempel på ett sätt att varva ner. Att bereda plats för sådant du tycker är roligt och avkopplande hjälper dig också att varva ned.
  • Kramar och beröring - Oxytocin är ett hormon som motverkar stress och lugnar ned kroppen. Forskning har visat att detta är  ett hormon som aktiveras av närhet och kärlek. Att bli masserad är därför ett effektivt sätt att minska stress.
  • Fysisk aktivitet och hälsosam mat - Ett av de mest effektiva sätten att dämpa stress är att aktivera sig fysiskt. Träning dämparutsöndringen av stresshormoner. Att äta regelbundet och näringsrikt stärker kroppen och gör dig mindre känslig för stress.
  • Avkoppling genom nedkoppling - Att ständigt vara uppkopplad på sociala medier har visat sig öka stressnivån. Om du inte klarar av att lägga ifrån dig din telefon är du också ständigt nåbar.
  • Tänk positivt - Din attityd till det som händer i livet kommer att påverka hur stressad du blir. Det går att förändra sättet att tänka, även om vi ibland behöver hjälp med detta. Att försöka tänka på hur frågor ska lösas istället för att tyngas ned av problemen är ett sättatt ändra tänkandet i besvärliga situationer.
  • Avslappningsövningar - Det finns många former av avslappningsövningar och de kan hjälpa dig både i ett kort och långt perspektiv. Hitta den metod som fungerar för dig.
  • Meditation - Mediatation har väldigt bra effekt på att motverka stress, men kan antingen meditera på egen hand, men annars finns det även mängder av guideade sessioner på Youtube, det finns även väldigt bra appar för detta, till exempel Calm eller Breethe.